مالیات درمانگاه های خصوصی

مالیات درمانگاه های خصوصی

مالیات درمانگاه های خصوصی

هر شهروند، دارای حقوقی است که دولت وظیفه ی تحقق آن را دارد؛ منبعی که مسبب تامین خدمات لازم به شهروندان می باشد، از طریق دریافت مالیات از آنها صورت می گیرد. مالیات و قوانین مرتبط با آن، در همه ی عرصه ها به خصوص خدمات پزشکی و دندانپزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر خدمات مالیاتی درمانگاه ها، قصد داریم تا مالیات درمانگاه های خصوصی را مورد بررسی قرار دهیم.

خدمات مالیاتی

خدمات مالیاتی، حوزه های گوناگونی دارد که با دانستن راهکار های مناسب در این زمینه می توان از بهره وری مالی بیشتری برخوردار بود. در ادامه برخی از خدمات مالیاتی شرح داده می شوند:

  • مشاوره مالیاتی
  • تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • مدیریت حسابداری
  • بررسی و ارزیابی مالیاتی
  • بهره‌ گیری از تسهیلات مالیاتی
  • ارائه راهکارهای بهینه‌ سازی مالیاتی

هر کدام از مواردی که گفته شد، نیازمند فردی متخصص و با تجربه در همین حوزه ها می باشد، تا شما را از ریسک های مالیاتی تا حد زیادی دور نگه دارد.

مالیات درمانگاه های خصوصی

همانطور که گفتیم، مالیات حوزه های پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. درمانگاه ها و مطب های پزشکان، جزو مشاغل آزاد هستند، از این رو مالیاتی که برای آنها پرداخت می شود، به صورت مستقیم محاسبه می گردد. در واقع نرخ مالیات درمانگاه های خصوصی 25% می باشد و این مبلغ باید از درآمد خالص آنها (درآمد ناخالص منهای هزینه های قابل قبول) کسر شود.

از این رو، پزشکان برای پرداخت مالیات های خود، باید اطلاعات درآمدی خود را در سامانه مالیاتی پزشکان به ثبت برسانند و اگر اطلاعات وارد شده صحیح نباشد و یا کلا ثبت نشود، ملزم به پرداخت جریمه می شوند. به این ترتیب مالیات از درآمد ثبت شده در آن سامانه، کسر خواهد شد. همچنین این نکته را باید در نظر گرفت که پزشکان می توانند تا یک سقف معین از درآمد خود، معافیت مالیاتی داشته باشند.

 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1402

مطابق مصوبه های 1402، تمامی مراکز درمانی باید 10% از حق الزحمه یا حق العملی که پزشکان در ازای ارائه خدمات پزشکی، از بیماران یا بیمه دریافت می کنند را تحت عنوان مالیات پرداخت کنند. در پایان ماه، پس از دریافت حق الزحمه، مبلغ کسر شده به عنوان مالیات، باید به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.

این مصوبه به این منظور است که بخشی از درآمد پزشکان به عنوان مالیات، توسط مراکز درمانی کسر و پرداخت گردد. در این صورت دیگر فرار مالیاتی شکل نمی گیرد و مالیات های پزشکان توسط درمانگاه های خصوصی به صورت خودکار پرداخت می گردد.

چه کسانی باید مالیات پرداخت کنند؟

مطابق بند (ح) تبصره (6) بودجه، پزشکانی که رابطه ی مستقیمی با درمانگاه خصوصی دارند و حقوق ثابت دریافت می کنند، مشمول مالیات بر حق الزحمه یا حق العمل نمی شوند. در واقع مطابق مالیات بر حقوق در قانون مالیات های مستقیم، دریافتی پزشکان با درآمد ثابت، جزو حقوق و دستمزد به شمار می رود و مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شود.

آیا درمانگاه های خصوصی و پزشکان ملزم به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند؟

طبق بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 و تبصره (2) ماده (169) قانون ماليات ‌هاي مستقيم، همه ی مشاغلی که در ادامه ذکر می شود، وظیفه دارند تا مطابق آیین نامه نامبرده شده، که مجوز فعاليت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکي ايران و يا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، اقدام به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال 1398 کنند. این مشاغل شامل:

  • مشاغل پزشکی
  • پيراپزشکی
  • داروسازی
  • دامپزشکی

مالیات پزشکان چگونه محاسبه می گردد؟

همه ی مشاغلی که پیش تر ذکر شد، وظیفه دارند تمامی مدارک مرتبط با درآمد ماهانه خود را در سایت مرتبط به ثبت رسانند. پزشکان باید اظهارنامه مالياتی مربوط به فعاليت‌های شغلی عملکرد هر سال خود را تا پايان خرداد ماه سال بعد، به صورت الکترونيکی تحویل دهند. در حالت کلی مالیات به شکل زیر محاسبه می گردد:

(استهلاكات + هزینه های قابل قبول) – (سایر درآمدها + فروش کالا و خدمات) = درآمد مشمول مالیات

سخن نهایی

پرداخت مالیات یک امر ضروری در تمامی مشاغل به خصوص مشاغل پزشکی می باشد. پزشکانی که در درمانگاه های خصوصی مشغول هستند، موظفند به صورت مستقیم این کار را انجام دهند. همچنین باید تمامی اطلاعات مربوط به درآمد خود را در سایت مربوطه به ثبت رسانند، و در صورت عدم ثبت ملزم به پرداخت جریمه می شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

واتساپ
تلگرام
تماس صوتی
ارتباط گروه مشاورین مالی و مالیاتی متین