مدیریت منابع مالی

مدیریت منابع مالی

ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا برای سهولت در اطلاع از (چیستی و چرایی مدیریت منابع مالی) برای افراد داخل یا خارج از ایران، پرسش و پاسخ هایی که از مجموعه مالی و مالیاتی متین شده است را برایتان دسته بندی و یکجا در اختیار شما مطالعه کننده گرامی قرار بدهیم.

مدیریت منابع مالی متشکل از متدهایی است که چرخه ی مالی زندگی ما را تامین میکند و میتواند یک شمای کلی از وضعیت اقتصادی به ما دهد. به عبارت دیگر مدیریت منابع مالی کاربرد اصول اقتصادی مطرح در دنیا برای حل مسائل مختلف پیش رو است.

 

مدیریت مالی شامل زیر مجموعه هایی است مانند صنعت آموزش کسب و کار تولید و… . اما اصلی ترین زیر مجموعه مدیریت مالی مربوط به مدیریت منابع مالی در زندگی است. انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت مالی بستگی به بودجه و نیاز شما دارد و مطمئنا انتخاب گران ترین و کامل ترین نرم افزار مدیریت منابع مالی مناسب هر فردی نیست.
یکی از اهداف مدیریت منابع مالی رساندن ارزش شرکت به بیشترین حد ممکن است و از آن جایی که مدیر مالی با مالکان و افرادی که جز فعالان بازار سرمایه اند در ارتباط هستند لازم است که برنامه مناسبی از سود و رشد شرکت داشته باشند.

فهرست مطالب این صفحه

 

  • تاریخچه مدیریت مالی
  • وظایف اصلی در مدیریت منابع مالی
    • ارتباط فرآیندی واحد مالی با تمامی بخش­ ها
  • اهداف مدیریت مالی
  • ویژگی های مدیریت منابع مالی
  • نرم افزار مالی

تاریخچه مدیریت مالی

با مرور تغییر و تحولات مدیریت مالی در طی صدسال اخیر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که این حوزه از مدیریت در سال‌های ابتدایی قرن بیستم، به‌عنوان یک رشته علمی مستقل ظهور پیدا کرده است. این در حالی است که تا پیش از آن زمان و طی دهه‌های ۱۸۹۰ و ۱۹۰۰ میلادی، مدیریت مالی جزئی از اقتصاد کاربردی به شمار می‌رفت.

در این دوره با ادغام شرکت‌های بزرگ آمریکایی که تحت تأثیر توسعه بازار محصولات پس از احداث راه‌آهن سراسری صورت پذیرفت، نیمی از تولیدات صنایع تحت کنترل ۷۸ شرکت قرار گرفت. این ادغام‌ها نیازمند سرمایه‌های هنگفت بود و علاوه بر آن، مدیریت ساختار سرمایه به یکی از وظایف مهم مدیران بدل گردید.

لازم به ذکر است، در این دوره زمانی، فرآیند تدوین صورت‌های مالی و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها در ابتدای دوران رشد و توسعه بود و ارائه تجزیه‌وتحلیل‌های مالی به سرمایه‌گذاران متداول نبود.

در دهه ۱۹۲۰ میلادی، صنایع عمده و بزرگ، نظیر فولاد، خودروسازی و صنایع شیمیایی شروع به رشد و توسعه نمودند. با توجه به افزایش حاشیه سود و کاهش موجودی شرکت‌ها به دلیل کاهش قیمت در سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۲۱ میلادی، مسئله ساختارهای مالی اهمیت بیشتری یافت. در واقع، تغییرات قیمتی موجب شد تا شرکت‌ها و صنایع به اهمیت کنترل نقدینگی و ساختار سرمایه واقف گردند.

وظایف اصلی در مدیریت منابع مالی

مدیریت صحیح گردش جریان مالی شرکت و جلوگیری از کسری بودجه
صدور اتوماتیک سند برای تمامی بخش­ها از جمله فروش، خرید، اموال، حقوق و دستمزد و سایر بخش­های مرتبط با واحد مالی که موجب کاهش بار کاری واحد مالی خواهد شد.

ارتباط فرآیندی واحد مالی با تمامی بخش­ ها

استفاده از سیستم اموال که به صورت فرآیندی با واحدهای خرید، نگهداری و تعمیرات و انبار مرتبط است که موجب مدیریت و هزینه­یابی تمامی امواسازمان و محاسبه استهلاک­های اتوماتیک مرتبط با نگهداری و تعمیرات می­شود.
استفاده از سیستم بودجه که به صورت فرآیندی و در سطح کنترل بودجه ای با مبلغ اسناد مالی در ارتباط می باشد و امکان مدیریت بر انواع بودجه ریزی های هزینه و درآمد را فراهم می کند.
استفاده از سیستم خزانه ­داری که باعث مدیریت دریافت­ها و پرداخت­ها و اسناد دریافتنی و پرداختنی، همچنین مدیریت تنخواه گردان می­شود.

اهداف مدیریت مالی

به‌طورکلی مدیریت مالی مربوط به تأمین، تخصیص و کنترل منابع مالی است؛ بر این اساس، اهداف آن را می‌توان چنین برشمرد:

  • اطمینان از عرضه منظم و مناسب منابع مالی مرتبط؛
  • اطمینان از تحصیل سود کافی برای سهامداران، که به ظرفیت درآمد، قیمت سهام در بازار و انتظارات سهامداران بستگی دارد؛
  • اطمینان از استفاده بهینه از منابع مالی (پس از تأمین و تخصیص بودجه، باید نظارت کافی بر چگونگی هزینه آن و بهره‌وری بودجه تخصیصی داشته باشیم.)؛
  • اطمینان از ایمنی در سرمایه‌گذاری با توجه به نرخ بازگشت مناسب سرمایه؛

برنامه‌ریزی یک ساختار صحیح سرمایه از طریق ارائه یک ترکیب صحیح و منصفانه از سرمایه، با هدف برقراری تعادل نسبی بین مجموعه بدهی‌ها و سرمایه‌های موجود.

 

ویژگی های مدیریت منابع مالی

  • بر اساس تحلیل پیش می روند
  • به اصول اقتصادی اهمیت می دهند
  • از اطلاعاتی که حسابداری در اختیارشان می گذارد استفاده می کنند
  • در مورد افزایش سهام و چگونگی سرمایه گذاری مطالعه می کنند

مدیران مالی می توانند از طریق سیستم مدیریت مالی و سیستم مالی خود در مورد موضوعات زیر تصمیم گیری کنند

  • راه های افزایش بودجه
  • تصمیم گیری مالی
  • بهبود راه های سود دهی
  • افزایش مقدار پس انداز شرکت
  • افزایش سهام شرکت

نرم افزار مالی

به مجموعه ای از برنامه ها که دارای دستورالعمل و طرز اجرای خاص هستند و روی سیستم های کامپیوتر ها نصب می شوند و انجام کاری را بر عهده میگیرند نرم افزار مالی گفته می شود. یکی از وظایف نرم افزار مالی این است که درخواست های کاربر را برای کامپیوتر تبدیل به کدهایی میکند و نتیجه درک کد ها توسط کامپیوتر پردازش مفهومی برای کاربر است. همچنین نرم افزار های مالی تمام هزینه ها و درآمد شرکت را به طور دقیق محاسبه و ثبت می کند.

نرم افزارهای مالی بر اساس کارایی موثری که دارند به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند.

  • نرم افزار های پایه
  • نرم افزار های سیستمی
  • نرم افزار های کاربردی
  • نرم افزار های کسب وکار

نرم افزارهای پایه: به نرم افزار هایی که در نقش ابزار به برنامه نویس ها کمک برای نوشتن نرم افزار جدید می کنند نرم افزار پایه می گویند. در واقع کاربرد این نوع نرم افزار ها در کامپیوتر تولید نرم افزار های دیگر کد نویسی و مترجم زبان کامپیوتر هستند.
نرم افزار های سیستمی: به نرم افزار هایی که در راه اندازی و اجرای سخت افزار ها بر روی سیستم مورد استفاده قرار می گیرند نرم افزار های سیستمی می گویند.
نرم افزار های کاربردی: به نرم افزار های معمولی که به طور عموم مورد استفاده مردم است. نرم افزار های کاربردی گرفته می شود.
نرم افزار های کسب و کار: به نرم افزار هایی که در زمینه تولید و محتوا فیلم انیمیشن و…. استفاده می شود نرم افزار های کسب و کار گفته می شود.

ویژگی های نرم افزار مالی

  • استفاده راحت و آسان
  • کمتر کردن اشتباهات
  • ارائه گزارش

استفاده راحت و آسان: بیشتر نرم افزار های مالی به صورت ساده ساخته شده اند. نرم افزار های مالی ویژه آنقدر ساده طراحی شده اند که حتی یک فرد بدون داشتن هیچ گونه اطلاعاتی از طرز استفاده از نرم افزار های مالی می تواند از آن استفاده و به راحتی بدون هیچ مشکلی با آن کار کند.

کمتر کردن اشتباهات: یکی از ویژگی های مهم استفاده از نرم افزار های مالی این است که اشتباهات شما به کمترین حد ممکن میرسد. به کمک نرم افزار های مالی می توانید هزینه های مالیاتی را ثبت کنید و بدون هیچ گونه خطایی مجموع مبلغ مورد محاسبه را به شما گزارش می کند.

ارائه گزارش: نکته مثبت دیگر این نرم افزار ها گزارش هایی می باشد که در رمان های مشخص می توان از نرم افزار های مالی دریافت کرد. این گزارش ها به راحتی در سیستم حسابداری ثبت می شوند و این اجازه را به شما می دهد که بر روی فعالیت هایی که با این نرم افزار انجام داده اید کنترل و نظم کامل داشته باشید. همچنین این گزارش ها باعث صرفه جویی در وقت و زمان شما می شود. این نرم افزار ها قدرت دریافت گزارشات به صورت روزانه ماهانه و سالانه را دارند و این گزارش ها را در هر زمان می توانند به مدیران مالی شرکت ارائه دهند.

 

بیشتر بخوانید:

_ حسابداری پیمانکاری چیست؟
_ مفاصا حساب بیمه چیست؟
_ راس گیری چک چیست؟

_ ثبت سفته در دفتر حسابداری
_ حسابداری مدیریت و هرآنچه که باید از آن بدانید
_ تفاوت چک بین بانکی و چک بانکی
_ صورت مغایرت بانکی چیست؟
_ تراز آزمایشی چیست و چه تفاوتی با ترازنامه دارد؟
_ ‌تسهیم سربار چیست و انواع آن کدامند؟
_ حساب ‌های انتظامی در حسابداری چیست؟
_ علت قطع شدن یارانه + دلایل مسدود شدن حساب متصل یارانه
_ فسخ قرارداد چیست؟ همه چیز درباره فسخ قرارداد کاری
_ سامانه ساد ۲۴ چیست؟ + ویژگی ها و کارایی
_ بازار بورس چیست؟ + عملکرد های بازار سهام (بخش دوم)
_ حسابدار با یک دفتردار چه تفاوت هایی دارند؟
_ ممیز مالیاتی چه کسی است؟ + وظایف، ویژگی ها و اهمیت ممیز مالیاتی در حوزه حسابرسی
_ دفتر حساب کل چیست؟ + کارایی و چرایی استفاده از این دفاتر
_ حسابداری چیست؟ + انواع حسابداری و چرایی اهمیت آن برای یک تجارت
_ از محاسبان قسم خورده تا حسابداران رسمی
_ سوالات متداول درباره مالیات و (مالیات بر ارزش افزوده) در ایران
_ انواع مالیات ها + قوانین مالیاتی ایرانی آمریکایی های مقیم در ایران
_ سازمان بیمه تامین اجتماعی + انواع بیمه ها و قوانین بیمه ای حاکم بر جامعه
_ حسابرسی مالی چیست؟ + هدف اصلی حسابرسی مالی
_ قوانین و مقررات بیمه ایران (سرمایه گذاران خارجی) + تبصره ها
_ حسابداری برای شرکت های نوپا و کوچک (بخش اول)
_ حسابداری برای شرکت های نوپا و کوچک (بخش دوم)
_ حسابرسی داخلی چیست؟ + کاربردها و ویژگی ها برای یک کسب و کار
_ چگونه با گزارش حسابرسی وام و تسهیلات بانکی بگیریم ؟
_ جزییات کامل نحوه محاسبه مالیات دستگاه پز و کارت خوان ها (راهنمای ثبت نام)
_ درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir
_ ایران کد چیست راهنمای ۰ تا ۱۰۰ مدارک و مراحل دریافت ایران کد

اگر این مقاله برای شما مفید و کارآمد بود، خوشحال میشویم برای افراد دیگری که به دنبال جواب سوالات خود در این مطلب میگردند، با به اشتراک گذاری این مقاله به آنها کمک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

واتساپ
تلگرام
تماس صوتی
ارتباط گروه مشاورین مالی و مالیاتی متین