سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند. کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی، ملزم به ثبت نام در این سامانه می باشند.

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، دولت و به  طور اخص، سازمان امور مالیاتی کشور، با آن مواجه شده، بحث فرار مالیاتی برخی از مودیان بوده که موجب کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و تحمیل فشار مضاعف بر سایر مودیان مالیاتی شده است.

به منظور مقابله با این مشکل، دولت، اقدامات مهمی را اتخاذ نموده که یکی از مهم ترین اقدامات آن، تاسیس و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بوده که در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است.  بر اساس این قانون، برخی از مودیان مالیاتی، ملزم به ثبت نام در این سامانه و انجام تکالیف قانونی مربوط به آن، من جمله ارسال صورت حساب الکترونیکی بوده و در صورت عدم انجام این تکالیف، با ضمانت اجراهای مقرر در قانون، مواجه خواهند شد.

لذا با توجه به اهمیت این سامانه، در مقاله حاضر، ابتدا به معرفی سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir و توضیح نحوه ورود به سایت آن و بررسی ثبت نام در این سامانه پرداخته و در انتها، به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

 

کاربران برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی باید به سایت tp.tax.gov.ir مراجعه کنند.

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، عنوان سامانه ای است که برای اولین مرتبه، در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفت. هرچند، این قانون، در سال 1398 به تصویب قانون گذار رسید، اما تا سال 1401 عملا، سامانه مستقلی، تحت عنوان سامانه مودیان مالیاتی، تاسیس نشده و طبق اظهارات وزیر اقتصاد، قرار است که در آخر تیر ماه سال جاری، سامانه مزبور، راه اندازی و به عموم معرفی گردد. بند پ ماده 1 قانون مذکور، در تعریف سامانه مودیان مالیاتی، مقرر داشته :

« سامانه ای است، تحت مدیریت سازمان که در آن، به هر مودی، کارپوشه ویژه ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان، منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می شود. مودیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار، اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان می باشد.»

همچنین، مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان مالیاتی مشمول، پس از ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن، در ارتباط با سامانه، دارای دو وظیفه اصلی می باشند:

صدور صورت حساب الکترونیکی : بر این اساس، مودیان مالیاتی مشمول، به جای ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه مربوط به آن، صورت حساب های خود را به شکل الکترونیکی، از طریق سامانه مودیان مالیاتی ارسال نموده و بنابراین، دیگر نیاز به ارسال صورت معاملات فصلی از طریق سامانه معاملات فصلی نخواهد بود.

خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که به طور مستقیم، با مصرف کننده نهایی در ارتباط بوده، علاوه بر ارسال صورت حساب الکترونیکی، موظف بوده تا پایانه های فروشگاهی خود، اعم از دستگاه کارتخوان بانکی (pos) و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ، ثبت و به این سامانه، متصل نمایند.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که سامانه مودیان مالیاتی چیست، می توان گفت، سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام، بررسی و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir

مودیان مالیاتی مشمول، برای اینکه بتوانند از امکانات سامانه مودیان مالیاتی، همانند امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی استفاده نموده و تکالیف قانونی خود را مطابق قانون پایانه های فروشگاهی انجام دهند، لازم است تا ابتدا برای ورود به سایت مودیان اقدام نمایند. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه ورود به سایت سامانه مودیان پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه مودیان مالیاتی، یعنی tp.tax.gov.ir را در آن، جست و جو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید.

 

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir

 

اکنون، همانطور که ملاحظه می کنید، می بایست، به منظور ورود به سایت مودیان، کد ملی(برای اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کلمه عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی، بر روی دکمه ورود به پنل کاربری کلیک نمایید.

لازم به ذکر است که چنانچه مودیان مالیاتی، دارای نام کاربری و کلمه عبور نمی باشند، لازم است تا پیش از ورود به سایت سامانه مودیان مالیاتی، برای ثبت نام و دریافت اطلاعات ورود، اقدام نمایند که ما در بخش بعد، به بررسی ثبت نام در این سامانه خواهیم پرداخت.

صندوق مکانیزه فروش، صندوقی است که برخی مشاغل، باید برای تهیه و ثبت اطلاعات آن، در سامانه مربوطه اقدام نمایند. عدم تهیه این صندوق و ثبت آن در سامانه، از طریق گزینه صندوق فروش، جریمه ای معادل، 2 درصد میزان فروش را در پی خواهد داشت.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

در سال های اخیر، سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه های متعددی، نظیر سامانه اظهارنامه مالیاتی را تاسیس و راه اندازی نموده که پیش شرط استفاده از  امکانات و خدمات اکثر این سامانه ها، ثبت نام در آن ها می باشد.
سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir نیز مستثنی از این امر نبوده و مودیان مالیاتی مشمول، برای ورود به سایت این سامانه و استفاده از خدمات آن، ابتدا، ملزم به ثبت نام در آن می باشند. به همین دلیل، در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری، به بررسی ثبت نام در سامانه مودیان و نحوه انجام آن می پردازیم.

به منظور ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، آدرس درگاه ملی خدمات مالیات، یعنی my.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کنید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی درگاه شوید. پس از ورود به درگاه، بر روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید.

 

ثبت نام در سامانه مودیان

 

در این مرحله، اطلاعات مربوط به کد ملی (برای اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی)، شماره همراه، تاریخ تولد و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و در نهایت، دکمه ثبت نام را بزنید.

 

ورود به سامانه tp.tax.gov.ir

 

در مرحله آخر از مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir و پس از ورود به درگاه، بر روی گزینه (عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه) کلیک نمایید. به این ترتیب، نام کاربری و رمز عبور، جهت ورود به سایت سامانه مودیان، به شماره همراه شما ارسال می گردد.

 

ثبت نام در سامانه مودیان tp.tax.gov.ir

 

همچنین، لازم به ذکر است که شماره همراه اعلامی، باید به نام متقاضی بوده و با کد ملی وی به ثبت رسیده باشد؛ چرا که در غیر این صورت، امکان ثبت نام در سامانه مودیان و ورود به سایت آن، برای متقاضی وجود نخواهد داشت.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان و میزان آن، همانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل است. جهت ایجاد پرونده مالیاتی و دریافت کد پرونده مالیاتی دستگاه پز سیار و غیر سیار، افراد باید اقدام به ثبت نام در سایت tax.gov.ir نمایند.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

در بخش های قبل، به معرفی سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir پرداخته و گفتیم که سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند. همچنین، در ادامه، نحوه ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن را نیز بررسی کردیم.

اما، یکی از سوالات مهمی که در رابطه با سامانه مودیان، مطرح می گردد، این مساله بوده که چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟ لذا، در این بخش، به این سوال، پاسخ داده و خواهیم گفت که کدام گروه از افراد، باید برای ثبت نام در سامانه مودیان و انجام تکالیف آن، اقدام نمایند.

بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در مورد اشخاص مشمول این قانون، مقرر داشته: « کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصلهای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند…»

بنابراین، در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir ثبت نام کنند، باید گفت، دو گروه از مودیان مالیاتی، علاوه بر ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، موظف به ثبت نام در این سامانه و انجام تکالیف آن نیز بوده که این دو گروه، عبارتند از:

کلیه اشخاص حقیقی که از صاحبان مشاغل بوده؛ اعم از اینکه این مشاغل، صنفی یا غیر صنفی باشد.

کلیه اشخاص حقوقی؛ اعم از شرکت های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری(صرفا نسبت به درآمد ناشی از فعالیت‌ های انتفاعی خود )

فعال سازی کارت خوان، به صورت آنلاین و از طریق درگاه ملی خدمات مالیات انجام شده و نیاز به ارائه مدارک و پرداخت هزینه از سوی متقاضیان ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

سند راهنمای بخش عضویت در سامانه مودیان مالیاتی

با توجه به ابهاماتی که برای برخی مودیان، در خصوص عضویت در سامانه مودیان مالیاتی، وجود داشت، سازمان امور مالیاتی، اقدام به تنظیم یک فایل یا سند راهنما، برای عضویت در سامانه نمود تا افراد، با کمک آن بتوانند، به راحتی، به عضویت سامانه درآمده و  پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند.

 

علاقمندان به دانلود سند راهنمای بخش عضویت در سامانه مودیان مالیاتی می توانند، از طریق لینک زیر، اقدام کنند.

سند راهنمای بخش عضویت در سامانه مودیان مالیاتی
  • نویسنده: گروه مشاورین مالی و مالیاتی متین
  • حجم: 860Kb
  • منبع: سازمان امور مالیاتی کشور

 

سوالات متداول

 

1- سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن مودیان مالیاتی مشمول این امکان را داشته تا برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

 

2- چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی می باشند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

 

3- نحوه ثبت نام در سامانه مودیان به چه صورت می باشد؟

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان از طریق درگاه ملی خدمات مالیات و گزینه ثبت نام می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

واتساپ
تلگرام
تماس صوتی
ارتباط گروه مشاورین مالی و مالیاتی متین